HACI BAYRAM-I VELİNİN HAYATI
Hacı Bayram-ı
Veli 15.yüzyılda Anadolu Türk Birliğinin yeniden sağlanmasında en az
politik ve askeri güçler kadar etkili olan Anadolu sufilerinin en
önemlilerinden biridir.Ankaranın Solfasol köyünde doğmuştur.Doğum tarihi
kesin olmamakla birlikte kaynaklarda H.753/M.1352-53 yılları olarak
belirtilir.Asıl ismi Numandır.Babası Koyunlucalı Ahmet ,annesi Fatma
Hanımdır.Abdal Murad ve Safiyüddin adlı kendisinden küçük iki kardeşinin
olduğu bilinir.
Hacı Bayram-ı Veli
Hz.lerinin Solfasol köyünde doğduğu ev restore edilmiş ve ziyaretçilere
açılmıştır.
Hacı Bayram-ı Velinin doğduğu ev
Ev bir büyük salon ve
küçük bir odadan ibarettir.Evdeki eşyalar sonradan dekorasyon amaçlı
koyulmuş olup Hacı Bayram-ı Veli Hz.lerinin kullandığı eşya
bulunmamaktadır.
Hacı
Bayram-ı Velinin evindeki büyük oda
Hacı Bayram-ı Velinin
doğduğu oda küçük odadır.Buradaki eşyalarda sonradan yerleştirilmiştir.
Hacı Bayram-ı Velinin doğduğu oda
Hacı Bayram-ı Velinin doğduğu oda
Hacı Bayram-ı Veli
Hz.lerinin annesine ait mezar Ankara Esenboğa Yolunda Hasköy Dörtyol
mevkiinde Solfasol köyüne dönülen kavşakta T.C Nebahat Taşkın İlköğretim
Okulu önünde bulunmaktadır.
Hacı Bayram-ı Velinin annesine ait türbe
Hacı Bayram-ı Veli Hz.
çocukluk yıllarından itibaren ciddi bir eğitim almıştır.Bu yılllarda
hocasının Şeyh İzzetin ( Şeyh İzzetin Cami ve türbesi Hacı Bayram Caminin
buluduğu tepenin doğu alt kısmındadır) olduğu söylenirse de ikisinin
yaşamış olduğu zaman dilimi arasındaki elli yıllık fark bu bilginin doğru
olmadığı sonucunu ortaya çıkarır. Hacı Bayram-ı Veli gençlik yıllarında
medrese eğitimi almış ve bu dönemde
Tefsir,Fıkıh,Hadis,Matematik,Felsefe,Arapça,Farsça Edebiyat gibi çeşitli
dersleri okumuştur.
Hacı
Bayram-ı Veli öğrencilik hayatından sonra Ankarada Melike Hatun isimli
bir hayırseverin yaptırdığı Kara Medrese de müderrislik
yapmıştır.Medreseler günümüzün üniversite ve fakülteleridir.Burada ders
veren müderrislerin ünvanı günümüzün profesör ünvanıdır.Daha sonra Hacı
Bayram-ı Veli Hz.leri zamanın ünlü din bilgini olan Ebu Hamidüddin
Aksarayi ( Somucu Baba ) tarafından Kayseriye davet edilir.Bir Halveti
şeyhi olan Ebu Hamidüddin ile karşılaşması ilk defa bir kurban bayramı
günü olduğu için şeyh kendisine Bayram adını verir.Bugünden sonra
Numan ismi yerine Bayram ismini kullanır.Bu ziyaret esnasında Ebu
Hamidüddin Hacı Bayram-ı Veliye zahir ilminin ve batın ilminin
derecelerini ve geleceğini manevi yolla kendisine göstererek ,ikisi
arasında bir seçim yapmasını söyler ve kendisini tasavvuf yoluna girmeye,
bu yolda öğrencisi olmaya davet eder. Hacı Bayram-ı Veli bu daveti kabul
eder ve tasavvuf eğitimine Ebu Hamidüddin nezaretinde başlar.
Ardından kesin tarihi bilinmemekle birlikte ( muhtemelen 1394)şeyhi ile
birlikte Bursaya gider ve orada Çelebi Sultan Mehmet (Yeşil Medrese)
medresesinde de müderrislik yapar. 1400 yılında şeyhi ile Bursadan
ayrılan
Hacı Bayram-ı Veli ; üç
yıl süren Şam, Mekke ve Medineyi kapsayan hac yolculuğuna çıkarlar.Geri
döndüklerinde Ebu Hamidüddin Hazretleri çok yaşlanmıştır ve manevi
emanetini Hacı Bayram-ı Veli ye bırakarak 20 Eylül 1412 tarihinde
Aksarayda vefat eder.
Hacı Bayram-ı Veli daha
sonra Ankaraya döner.Artık yanlızca müderris değil, Hamidüddin
Aksariyinin halifesi ve kendi adıyla anılan Bayramilik tarikatının
şeyhidir.Tarikatın eğitiminin yapılması için tekke adı verilen binalara
ihtiyaç vardır.Bu tekkeler yenilip içilen,yatılan, ibadet edilen
yerlerdir.Yapılan danışmalar sonucunda bugünkü Ulus meydanında yüksekçe
bir tepe olan eski hristiyan Ogüst mabedine bitişik şekilde 1415
senesinde Bayramilik Tarikatı tekkesinin inşaatına başlanır.
Bu
tekkenin ilk imamı Hacı Bayram-ı Veli Hz.nin öğrencisi ve gelecekteki
damadı Eşrefoğlu Rumi Hz.leridir.Bayramilik tarikatı Hacı Bayram-ı Veli
Hz.lerinin profesör olması ve eğitim metodunu güzel uygulaması sonucu
kısa zamanda büyük kitlelere ulaşırarak yayılır.Bu esnada Akşemseddin
Hz.leri Ankaraya gelir Hacı Bayram-ı Veli Hz.lerinin öğrencisi olur.
Bayramilik yaygınlaşırken, Edirnede Sultan II.Murad Han 1421 yılında
tahta geçer.Bu tarikatın çok yaygınlaşması kimi çevrelerde korku ve kuşku
uyandırır ve Hacı Bayram-ı Veli Sultan II.Murada şikayet edilir.Yakın
geçmişte yaşanmış Şeyh Bedrettin isyanı ile kurulan hayali bağlantılar ve
spekülatif benzerliklerle de kışkırtmalar yapılır. Sonuçta Hacı Bayram-ı
Veli, II.Murad Han tarafından Edirneye davet edilir.
Hacı
Bayram-ı Veli öğrencisi Akşemseddini de yanına alarak Edirne yolculuğuna
çıkar.Bu yolculuk esnasında Geliboluya uğrar ve burada Yazıcıoğlu Ahmet
ve Muhammed kardeşlerle görüşür onları tasavvufi yola sokar.
Sultan daha ilk görüşte Hacı Bayram-ı Veliden etkilenir ve ihbarın
asılsız olduğu anlaşılır.Sultan ve vezirlerle görüşen Hacı Bayram-ı Veli
onlara çeşitli tavsiye ve telkinlerde bulunur.Yaklaşık iki ay Edirnede
kalır ve bu esnada Edirne Eski Camiinde halka vaz eder.Hacı Bayram-ı
Veli den çok etkilenen Sultan bu büyük veliyi saygı ve sevgi içinde
Ankaraya uğurlar, Ona olan sevgisi sebebiyle müridlerini vergiden
affeder.
Hacı
Bayram-ı Veli Hz.leri 1426 yılında tekrar Edirneye gider.Bugünkü tarihi
Uzunköprünün temeli dualarla atılır.
1429
yılında Edirneye bir yolculuk daha yapılır.Bu seyehat Hacı Bayram-ı Veli
Hz.lerinin Fatih Sultan Mehmeti gördüğü son Edirne seyehatı olur.Bu
görüşme esnasında İstanbulun Fatih tarafından feth edileceği müjdesini
Sultan II.Murada verir.1430 yılında halife olarak Akşemseddin Hz. ve
Bıçakçı Ömeri bırakarak Ankarada vefat eder.
Hacı
Bayram-ı Veli Hz.lerinin üç kız ve beş erkek çocuğu olduğunu
biliyoruz.Kızlarından sadece Eşrefoğlu Rumi ile evlenen Hayrunisanın ismi
bilinmektedir.Oğullarının adları sırasıyla Şeyh Ahmet Baba, Ethem Baba,
Baba Sultan, İbrahim ve Alidir.
|